Share This Post

Algemeen

De 4 manieren waarop je een elektrische auto kunt laden

laadmethodes elektrische auto

Je kunt de accu van een elektrische auto op verschillende manieren opladen. De keuze die je maakt kan invloed hebben op de laadtijd, veiligheid en het gebruik. Welke manier ‘het beste’ is zal per situatie anders zijn. Dit ligt o.a. aan de grote van de accu, de boordlader en het gebruiksgedrag.

Op welke manieren kun je een elektrische auto opladen?

Het laden van een EV is onderverdeeld in 4 categorieën ofwel modi.

  • Mode 1: opladen via een normaal stopcontact
  • Mode 2: opladen via een normaal stopcontact met regelmodule
  • Mode 3: opladen via een laadpaal
  • Mode 4: snelladen (vaak langs de snelweg, o.a. Fastned)
manieren om een auto te laden

Wat is Mode 1 laden?

Rechtstreeks laden via een normaal stopcontact wordt niet meer gedaan en ondersteund. Er zijn namelijk risico’s omdat er geen communicatie tussen de auto en stroombron is.

Wat is Mode 2 laden?

Deze manier van laden is praktisch hetzelfde als mode 1 maar er zit 1 groot verschil tussen de twee opties: communicatie! Middels een regelmodule die allerlei veiligheidsfuncties heeft ingebouwd kun je veilig via een normaal stopcontact laden.

Er is echter wel een beperking, de laadsnelheid. Een normaal stopcontact, ook wel shuko genoemd, kan maximaal 1x16A aan. Dat is 3,7kW. Het laden van een volledig elektrische auto kan daarom wat lang duren. Het is wel ideaal voor een plug-in hybride en om een elektrische auto onderweg wat bij te laden.

Maar als je tijd hebt, en niet veel KM’s rijdt, kan het ook een prima oplossing zijn om de auto gewoon thuis op te laden.

Wat is Mode 3 laden?

De meest voorkomende manier van laden. Gewoon via een eigen of openbare laadpaal. De meeste laadpalen hebben een maximaal vermogen van 3x16A (11kW) of zelfs 3x32A (22kW). Daarnaast is een laadpaal erg handig in gebruik, en houden de meeste laadpalen het verbruik netjes in de gaten zodat je dit (indien nodig) kunt declareren/verrekenen.

Nadeel is wel dat er wat installatie kosten aan verbonden zijn. Zo moet er bijvoorbeeld een aparte stroomkabel worden getrokken van de meterkast naar de plek waar de laadpaal komt.

Wat is Mode 4 laden?

Tot slot is er ook nog mode 4 laden, ofwel snelladen of DC laden. Dit is doorgaans de snelste manier van laden (tot wel 100kW of meer via gelijkstroom) maar ook de duurste. Thuis betaal je natuurlijk minder voor de stroom als langs de snelweg. Een ander nadeel is ook dat je moet wachten.. gelukkig niet heel lang want je kunt de meeste EV’s binnen een halfuurtje voor 80% vol ‘stromen’.

Daarnaast zou het ook niet al te best zijn voor je accu.. al wordt dit ook weer tegengesproken. Persoonlijk zie ik mode 4 laden meer als noodgeval laden. De gemiddelde bestuurder zal dit in de praktijk niet vaak nodig hebben.

De toekomst van het auto laden

Er zijn verschillende ontwikkelingen op het gebied van laden. Wellicht is de toekomst draadloos laden. BMW heeft onlangs een draadloze lader op de markt gebracht. Deze is bedoeld om plug-in hybrides te laden, ook aangezien deze een maximaal laadvermogen van 3,2kW heeft.

Je zou echter ook in een andere richting kunnen denken: het swappen ofwel omwisselen van de accu. In China zijn ze op dit moment een pilot aan het draaien. Het concept is simpel: je rijd door een soort wasstraat waarin je lege accu voor een volle wordt omgewisseld.

batterij vervangen elektrische auto

Wat is volgens jou de toekomst van laden? Laat hieronder een reactie achter!

Share This Post

Leave a Reply