Share This Post

Algemeen

Tweedehands elektrische auto kopen: doen of niet?

Tweedehands elektrische auto kopen: doen of niet?

Nu elektrische auto’s een aantal jaar in grotere getale op de markt zijn gekomen, zien we dat de tweedehandsverkoop ook steeds populairder wordt. EV’s zijn op veel vlakken anders dan auto’s met een verbrandingsmotor, daardoor is het levenspatroon ook niet te vergelijken. Het is goed om op een rijtje te hebben waar je op moet letten bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto. In dit artikel de belangrijkste aspecten op een rij.

Hoe is de accu eraan toe?

Je ziet het ook bij je smartphone of laptop, na verloop van tijd presteert de batterij minder goed. Dit wordt ‘accudegradatie’ genoemd en is iets dat inherent verbonden is aan alle elektrische apparaten. Bij de opkomst van elektrische auto’s ging men ervan uit dat deze degradatie funest zou zijn voor de verkoop. Toch zien we dat bijna alle auto’s met een elektrische motor van 5 jaar en ouder minimaal 80% van de capaciteit overheeft. In sommige gevallen is dit zelfs 97%.

De staat van de accu is relatief makkelijk te checken. Als de auto niet zelf een tool heeft ingebouwd die de volledige laadcapaciteit toont, kan dat bij de meeste garages worden gecheckt. Het accupakket vervangen kan natuurlijk wel, al zal dit wel aardig in de kosten lopen.

Actieradius volgens professionele instanties

Bij de lancering van alle elektrische auto’s wordt een zogenaamde ‘WLTP-radius’ genoemd. Deze actieradius zal nooit helemaal overeenkomen met hoever je daadwerkelijk kunt rijden, maar daarover later meer. Sinds 2018 is het verplicht voor fabrikanten om deze meetmethode te gebruiken, omdat deze het meest in de buurt komt van de daadwerkelijke gemiddelde actieradius.

Probeer zelf het bereik uit

Voordat je de elektrische auto daadwerkelijk koopt is het een goed idee om een proefrit te maken. Door een aardig stuk te rijden krijg je een beetje een beeld van het stroomverbruik van de auto. Wat belangrijk is om te weten is dat de actieradius van elektrische auto’s relatief afhankelijk is van de (weers)omstandigheden.

Zo zal je daadwerkelijk een verschil merken tussen een buitentemperatuur van 0 en 20 graden. Ook de snelheid en rijgedrag heeft grote invloed. Snel rijden en veel remmen zal de accu leegtrekken. Door de jaren heen zal je zelf inzien wanneer de voorspelde actieradius wel haalbaar is, en wanneer niet.

Is de auto bij je huis op te laden?

Onderweg zijn er altijd wel genoeg plekken om je elektrische auto op te laden, maar kan dat bij je huis ook? Als je geen eigen oprit hebt, en daardoor niet de mogelijkheid om een eigen laadpaal te plaatsen, moet je het doen met de openbare laadpalen bij jou in de buurt.

Wat zijn de variabele kosten van de elektrische auto’s?

Naast de aanschafkosten betaal je bij elektrische auto’s uiteraard ook ‘gewoon’ variabele kosten. Zo betaal je geen benzinekosten meer, maar moet je natuurlijk wel betalen voor de elektriciteit die in de auto wordt geladen. Hierbij moet je goed beseffen dat het een stuk duurder is om onderweg te laden, en dan vooral bij snellaadpalen (DC Laden), dan thuis.

Ben je dus veel onderweg en staat de auto die je tweedehands aan wilt schaffen niet bekend om het hebben van de grootste actieradius? Dan zullen de kosten tegenvallen. Met betrekking tot belastingen zit je wel een stuk lager dan bij conventionele auto’s, aangezien de wegenbelasting uitkomt op 0 euro. Bij verzekeringen wordt geen uitzondering gemaakt.

Steun van de overheid

De overheid probeert de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, en doet dat aan de hand van subsidies en anderen financiële voordelen. Zo is er een aanschafsubsidie van 2000 euro in het leven geroepen. Dat scheelt een boel. Ook betaal je dus geen wegenbelasting en is ook de BPM niet aanwezig bij de aankoop van een (tweedehands) elektrische auto. Deze steunen zijn bedacht omdat elektrische auto’s een stuk minder snel afschrijven dan auto’s met een verbrandingsmotor.

In een elektrische motor zitten een stuk minder bewegende onderdelen dan bij de conventionele verbrandingsmotor. Dit betekent automatisch ook dat er veel minder onderdelen kapot kunnen gaan, en dit is positief voor de restwaarde van de auto. Zoals hierboven al eerder is aangegeven is  eigenlijk alleen de accu een punt van zorg voor tweedehands elektrische auto’s.

Private Lease

Private lease wordt steeds breder beschikbaar bij de aanschaf van nieuwe auto’s, maar met betrekking tot tweedehands (elektrische) auto’s is het aanbod slechts marginaal. Als je geluk hebt vind je een mooie occasion die je kunt aanschaffen in combinatie met private lease, maar dan zal je aardig wat geluk moeten hebben.

Elektrisch occasion iets voor jou?

Of het kopen van een elektrische auto voor jou geschikt is, is al een moeilijke vraag. Aangezien het nu gaat over tweedehands elektrische auto’s wordt deze zaak nog ingewikkelder. Het is namelijk nogal belangrijk hoe jij omgaat met je (dagelijks) vervoer.

Rij je dagelijks meer dan 300 kilometer? Dan moet je maar zien of er genoeg laadpalen zijn om deze ritten te kunnen maken. We zien natuurlijk dat er steeds meer elektrische auto’s worden verkocht, ook tweedehands. Dit komt onder andere doordat er ook steeds goedkopere ev’s beschikbaar komen. Deze zijn uitermate geschikt voor kortere ritten en gebruik in de stad.

Je kan er natuurlijk ook altijd voor kiezen om een (plug-in) hybride te kopen. Deze combineert (een deel van) de financiële voordelen van elektrische auto’s samen met de luxe van een verbrandingsmotor. Zo is de actieradius nooit meer een probleem. Van dit type occasion zijn er ook een stuk meer te koop. Dit komt omdat deze een aantal jaar geleden vrij populair waren.

Echter voor de aanschafsubsidie van 2000 euro moet je wel een volledig elektrische auto kopen. De nieuwwaarde moet minimaal 45.000 euro zijn en hij moet een grotere actieradius hebben dan 120 kilometer.

Share This Post

1 Comment

  1. Je kunt mijn inziens beter een 2e hands EV kopen die veeel langer meegaat, dan een auto op benzine.

Leave a Reply